Alla inlägg under mars 2014

Av Villemo - 19 mars 2014 08:05

När jag kollade i "kuvöserna" i morse så märkte jag att 2 pumpor har börjat titta fram och en av dom stora japanska lyktorna!

Nu är är det 3 pumpor så förhoppningsvis får nån av dom frukt också
 

Bara en japansk lykta än så länge, hoppas att det kommer upp några till.


Dagens planta:
är den första spagettipumpan som tittade fram, den har växt sig riktigt stor!
 

Av Villemo - 18 mars 2014 10:13

Jag har vetat ganska länge att svenskarna är dåliga på att köpa ekologisk mjölk, extremt dåliga om man jämför med danskarna!
Jag märker bara på min familj, dom vill inte köpa ekologisk mjölk för att det kostar mer men om mer människor köper den så blir den tillslut billigare. 

Här är vad Naturskyddsföreningen skriver om ekologisk mjölk:

Hallå Sverige! Hör nu här. Vart fjärde paket mjölk som säljs i Danmark är ekologiskt. I svenska butiker bara vart tionde...

Faktum är att svenska kossor och bönder just nu levererar mer ekomjölk än vad vi köper. Istället blandas den med oekologisk mjölk. Eller säljs till Kina. Eh… hallå?!

Låt oss visa svenska bönder att vi älskar deras ekomjölk. Den ger oss öppna landskap som är fria från gifter. Den har inte bidragit till miljökatastrofer i Brasilien eftersom ekokossorna slipper äta importerad hårdbesprutad soja. Den ger oss blommor, växter och insekter som gör att naturens ekosystem fungerar som de ska. Och den ger oss kossor som får vara ute mer. 

Fast du kanske har hört rykten om lurendrejeri? Att all mjölk ändå blandas? Det är en hörsägen, en råttan-i-pizzan. Ekologisk mjölk hämtas i särskilda tankbilar. Den hålls separerad från oekologisk mjölk hela vägen till paketen. Både anmälda och oanmälda kontroller görs regelbundet av oberoende företag. Var kommer då ryktet från? Svårt att säga. Men kanske har det att göra med att den ekomjölk som inte säljs som ekologisk i butik – för att vi svenskar ratat den – hämtas tillsammans med den oekologiska mjölken, i samma tankbilar...

Nåväl. Även om ekomjölken är toppen, så ska vi ändå inte hälla i oss mjölk som galningar. För samtidigt som de betande djuren ger oss många miljöfördelar - till skillnad från de djur som står inne hela sina liv och äter besprutad mat - så förvärrar de samtidigt klimathotet. Vi äter och dricker redan för mycket livsmedel som kommer från djur. Istället behöver vi njuta av mycket mer mat från växtriket, om den här planeten ska undvika ett klimatkaos.

Men när det väl är dags för ett glas kall mjölk eller en skvätt i kaffet – byt till eko. Och visa danskarna vart skåpet ska stå.

Kom igen - nu klår vi dansken på ekomjölk!

Så här gör vi:

* Byt till eko när du köper mjölk.
* Övertyga en kompis, morsan eller farfar att göra detsamma.
* Få jobbet, skolan eller favoritfiket att byta till ekomjölk. Här gör du en extra fet insats om du lyckas! 
* Anmäl att du är med i ekokampen på www.naturskyddsforeningen.se/dansken så hör vi av oss och berättar hur det går för oss svenskar.
* Dela den här bilden. Om vi ska klå dansken på eko behöver vi vara MÅNGA!


 
Av Villemo - 15 mars 2014 14:00

Igår kom våra granne Helena förbi med en kartong ägg som hennes fina små höns (dvärgkochin) värpt. Jag fick en kartong gratis eftersom jag tog han om en av hennes hönor när den var sjuk.

 
 

Nu MÅSTE jag börja göra iordning så vi kan ha höns, det saknas bara en stor utegård och höns annars är allt annat redan fixat

Av Villemo - 15 mars 2014 10:02

Inte när det är såhär fint väder och man har en trädgård att pyssla i
 

Jag håller på att försöka få lite ordning på våra stackars svartvinbärsbuskar, ägarna innan har verkligen inte brytt sig nåt om dom så nu måste jag ta bort varenda gren så buskarna kan börja om på nytt.

Första busken före "trimmningen"
 
Busken efter "trimmningen" och med lite aska och kol på
 
Nu är det bara att vänta och se hur länge det tar för buskarna att skjuta nya skott, det var redan några påväg på den andra busken som jag rensade (alla ser ut såhär).

Jag har läst på om vinbärsbuskar och det är ganska enkelt att hålla dom iordning.
En gren ska helst inte bli äldre än 3 år, efter 3 år börjar grenen ge färre med bär.
Rensa bort gamla grenar varje år och ge buskarna aska , det gillar dom.

Sen om man rensar dom tidigt på våren så finns det inte småkryp och spindlar i dom (vet att en person uppskattar den informationen)

Av Villemo - 13 mars 2014 10:09

Jag tänkte bara hylla det ekologiska kaffet lite snabbt.

Tack vare ekologiskt kaffe kan vi njuta av en giftfri kopp kaffe på morgonen, en kopp där ingen som arbetat på kaffeodlingen fått konstiga sjukdomar av alla besprutningsmedel. Vi kan njuta extra av koppen också för att vi vet att dom som gjorde koppen möjligt har fått betalt för deras arbete och har råd att ta hand om sin familj.

En kopp ekologisk kaffe ~ Det bästa för 2 världar!

Av alla ekologiska kaffen jag provat så ligger Arvid Nordquist i toppen, den är inte "bara" ett kaffe som dom andra utan den har en mild pepprig smak och är bara liiite mer spännande!
 

Av Villemo - 11 mars 2014 11:53

Här är vad min blogg mest kommer handla om; No Poo, ekologisk mat, naturlig rengöring, mina djur, och allt som jag planterar.

Det här inlägget kommer handla om det jag har planterat hittills det här året :D

Vi börjar med mina improviserade kuvöser

Jag fick ett genidrag och gjorde små växthus av förvaringslådor och mina sticklingar växer så det knakar!

Mina ekologiska tomatfrön tittade fram för nån dag sen, det tog ca 1 vecka för fröna att gro, vi får se om det blir mycket tomater också.
 

En av mina spagettipumpor tittade fram inatt, jag gav ifrån mig ett glädjetjut när jag såg den imorse och hälsade den välkommen!
 


Även en av djungelgurkorna bestämde sig för att titta fram inatt :D
 

Mina broccolisticklingar växer så det knakar! Det är förstå gången jag planterade broccoli och det är riktigt spännande att se dom växa, redan efter 3 dagar tittade dom fram :D
 


Jag har även planterat stor japansk lykta men dom har inte tittat fram ännu, sen i april kommer jag plantera massa andra grönsaker och blommor. 
There will be pics on that too!



Ett tips om ni har dåligt med krukor att plantera i, använda toarullar kan användas för att gro sticklingar och plastflaskor (såpa flaskor, coca-cola flaskor, saft flaskor m.m)




Tidigare månad - Senare månad

Presentation

En medmänniska med stort trädgårds-, djur- och kaffeintresse. Jag är ingen trädgårdsexpert utan jag lär mig själv genom fantastiska google, massa trädgårdstidningar och tips från släktingar. Hoppas ni blir inspirerade av det jag skriver och om ni har tips

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards