Alla inlägg under maj 2014

Av Villemo - 31 maj 2014 08:43

Jag tänkte variera lite idag och skriva ett inlägg om No Poo tvätt istället för trädgård (det har regnat här i flera dagar).
För ca 2 år sen slutade jag använda tvättmedel och gick över till tvättnötter istället, min första tanke var "Gaahhh kommer tvätten bli ren?!"
Självklart blir den ren! Om man inte har oljefläckar och andra svåra fläckar på kläderna så blir dom rena av att bara tvätta med vatten i tvättmaskinen. Men när jag väl har fläckar på kläderna då är galltvålen min bästa vän och alla har olika sätt att använda den, jag föredrar att riva den med ett rivjärn och förvara den i en försluten burk.

 

När det gäller vit tvätt så sätter jag i lite bikarbonat i tvättfacket och det ger en normal vit tvätt, alltså inte så extremt vit som alla blekande tvättmedel ger. Jag älskar tvättnötter och 1kg räcker i över 2 år för mig och min sambo, tänk bara på alla pengar vi sparat in genom att inte köpa vanligt tvättmedel! :D

Av Villemo - 29 maj 2014 07:00

Mitt lilla rabatt på framsidan är snart helt fylld med blommor och igår var det dags för alla mina tagetes att få flytta ut. Tidigare har jag planterat ut mina stora judekörs och lejongap, dom 3 stora plantorna som finns där dom har jag ingen aning om vad dom är för nåt.  När blommorna kommer ska jag försöka lista ut vad dom är för nåt.  

Jag fick ju med en påse med ringblomsfrön i trädgårdskitet som jag vann och dom är planterade här också, kanske jag kan göra min egna ringblomssalva?


 

Nu kanske ni trodde att jag hade slut på tagetes att plantera men så är inte fallet! Jag har några kvar så om någon vill ha några tagetes är det bara säga till, det tar emot att bara kasta bort dom :/

Här ser ni också min avokadokärna som jag försökt odla men det blev ett stort misslyckande, den har skrumpnat ihop!

 


Mina sista 4 tomatplantor kämpar på, jag hade 11 st men dom gick hädan en efter en.
Paprikaplantorna har jag inte haft några problem med och jag hoppas dom får paprikor också, jag måste nog ge dom lite poo snart att smaska på så dom växer sig stora och starka.

Det ser ut som att plantorna kollar längtande ut genom fönstret på den här bilden
"Om jag ändå var en vild planta utan kruka med fötterna i marken"

 

Av Villemo - 28 maj 2014 15:58

Jag satt och jämförde hur svartvinbärsbuskarna såg ut i mars och hur dom ser ut nu, trodde inte att vi skulle få några svartvinbär i sommar men det verkar lovande! :D

Här är en av buskarna i mars efter jag cuttade ner den
 
Här är den nu, den har fått en riktigt fin kalufs :D
 

Av Villemo - 28 maj 2014 08:00

Här är lite bilder på vad som hänt i trädgården

Svartvinbärsbuskarna växer sig stora och fina
 

Äppelblommorna kommer snart slå ut :D
 

Sommarmorötterna och deras skyddande tagates mår gott under fiberduken
 




Majrovorna mår också bra under fiberduken 


Köpte örter från Coop och planterade dom, och dom har tagit sig riktigt bra
 

Jag misstänker att detta är en hallonbuske och jag misstänker också att den försöker ta över den här delen av trädgården!
   


Sist men inte minst!

Syrenerna kämpar på med sina blommor :D

   

Av Villemo - 27 maj 2014 20:00

Jag fick mitt första gräs av min far i födelsedagspresent, det kanske inte låter så spännande men det är det!
Till hösten kommer gräset få helt röda grässtrån och jag hoppas det sprider sig till ställen där jag vill ha det :D
Gräset heter Imperata cylindrica "Red Baron"

Just nu är det bara lite rött och en väldigt liten tuva
 

Av Villemo - 25 maj 2014 21:09

Det förra inlägget vart fel av någon orsak så istället för bilder och video så var det bara en video :O
Här är videon iallafall, den är filmad genom en kikare så det är inget ljud och hyfsat dålig bild, jag ber om ursäkt för det! 


 

Av Villemo - 24 maj 2014 07:00

Alla växter kämpar för att klämma fram blommor och all sol vi har haft dom senaste dagarna har verkligen har fått dom att klämma fortare, det är nästan så man inte hinner med..nästan ;)

Av mina 6 pelagoner har 2 st blommor på G
 

Tulpanens blommning är nästan över :(


Några sena påskliljor kämpar sig upp, även fast dom är plågade av kvalster
   

Även i stenhögen händer det grejer :D


Jag ser verkligen fram emot alla blommor och jag hoppas dom kommer slå ut över hela sommaren och inte alla på en gång, jag har ju inte satt några höstlökar så om allt är över på en vecka så är det kört!

Av Villemo - 23 maj 2014 19:07

Jag var med i Hammenhögs tävling där man kunde vinna ett stort eller litet trädgårdskit, trodde så klart att jag inte skulle vinna men att vara med skadar ju inte. Till min stora förtjusning fick jag ett mail förra veckan där det stod att jag var en av vinnarna! Vann till och med det stora trädgårdskitet :D

En designad vattenkanna, trädgårdshandskar, 2 planteringsspadar och 5 fröer
 

Jag hämtade ut paketet igår och när jag kom hem och vattnade blommorna med vattenkannan så fick jag för mig att granntanterna var ute efter den! Nu känner inte jag mina grannar så väl och jag har ingen aning vad dom kan vara kapabla till, så för nu ska vattenkannan få  "sova" inne på natten ;)

Presentation

En medmänniska med stort trädgårds-, djur- och kaffeintresse. Jag är ingen trädgårdsexpert utan jag lär mig själv genom fantastiska google, massa trädgårdstidningar och tips från släktingar. Hoppas ni blir inspirerade av det jag skriver och om ni har tips

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards